Audyt zakładu
Audyt odbywa się w celu zebrania jak największej liczby informacji na temat funkcjonowania zakładu pod względem zachowania bezpieczeństwa zdrowotnego produkowanej lub przetwarzanej żywności.
Podczas audytu zbierane są takie informacje jak:
- świadomość personelu na temat dobrych praktyk higienicznych i produkcyjnych;
- stan techniczny pomieszczeń oraz ich zgodność z aktualnymi przepisami;
- obecna dokumentacja zakładu, dzięki której realizowane są główne założenia Dobrych Praktyk Higienicznych i Produkcyjnych;
- przebieg procesu technologicznego – od przyjęcia surowca do końcowego wyrobu i sprzedaży.
Po zakończeniu audytu sporządzany jest raport z audytu, w którym będzie znajdywał się komentarz na temat obecnego funkcjonowania zakładu i jakie zmiany należy poczynić, aby w zakładzie prawidłowo funkcjonował system HACCP.
Przykład prostego planu zakładu:
Czy audyt zakładu jest konieczny?
Jako właściciel zakładu musisz się zastanowić, czy chcesz wdrożyć system żeby jedynie spełnić prawne wymagania, czy bardziej zależy Ci na rozwijaniu zakładu i pozyskiwania nowych źródeł sprzedaży. Jeżeli zależy Ci na tym pierwszym to można pominąć audyt zakładu, zaoszczędzisz w ten sposób pieniądze. Jeżeli jednak chcesz rozwijać firmę, to audyt jest konieczny. O ile sama dokumentacja HACCP będzie wystarczająca dla Sanepidu, to tak wdrożony system HACCP może okazać się nieskuteczny w celu jego certyfikacji. Duże firmy z branży spożywczej (np. duże dyskonty) coraz częściej patrzą na ręce swoim dostawcom i sprawdzają czy system HACCP dobrze u nich funkcjonuje. Oprócz samego formalnego wdrożenia systemu HACCP, wymagają oni jego prawidłowego funkcjonowania i przestrzegania założeń, które zapisane zostały w dokumentacji. W tym celu przeprowadzają audyty zewnętrzne na własną rękę. Gdy zauważą, że system jest słabo wykorzystywany w praktyce, to mogą wymusić na was prace nad udoskonaleniem systemu lub zerwać dotychczasową współpracę.
Możesz zrezygnować z audytu zakładu i podać potrzebne informacje na temat zakładu drogą elektroniczną lub telefoniczną (z tej formy korzysta wielu przedsiębiorców). Musisz jedynie się zastanowić KTÓRA FORMA WSPÓŁPRACY BARDZIEJ CI SIĘ OPŁACA?